موضوعات مطالب
آرشيو مطالب
صفحه ها
آمار و امكانات
درباره وبلاگ

علیرضا آیت اللهی هستم ؛ متولد 1324 در یزد ؛ تحصیل و تخصصم در مردم شناسی است ؛ و تجربه و تعهدم به مردم مسلمان و مطالعات فرهنگ و تاریخ اسلامی . بنابر این در حوزه ی مردم شناسی و تاریخ روحانیت ، مبلغان و مروجان مذهب شیعه دوازده امامی یزد ، می نویسم که تعداد کثیری از آنان از اجداد بنده ی « حقیر فقیر سراپا تقصیر » هستند ... پس ، محور کار بر معرفی روحانیانی است که نام خانوادگی آیت اللهی دارند ؛ از شهر یزد برخاسته اند ؛ و اجداد و خویشان آنان .
پیوندها
پیوندها
سایر امکانات
پيامبر صلى‏ الله‏ عليه‏ و‏ آله : اگر بنده ارزش ماه رمضان را بداند، آرزو مى كند كه سراسر سال، رمضان باشد
روحانیان « آیت اللهی » مکلٌا از بیداد رضا شاهی در یزد (3)

روحانیان « آیت اللهی » مکلٌا از بیداد رضا شاهی در یزد (3)

( دکتر ) حاج سید طاهر آیت اللهی

حاج سید طاهر آیت اللهی ، فرزند آیت الله آقا سید محمٌد آیت الله بن آیت اللٌه العظمی آقا سید یحیی موسوی یزدی .

از طرف مادر : فرزند بی بی خاتون بنت آقا شیخ اسماعیل بن آقا حاج شیخ مهدی بن آقا حاج شیخ محمد بن آخوند ملٌا اسماعیل عقدائی یزدی .

با جناق آیت الله العظمی آقا حاج شیخ جلال الدین آیت اللهی تفتی

متولد 1322 قمری / 1282 خورشیدی ؟ که به قولی در حوالی 1300 خورشیدی ازدواج کرده اند

از طلٌاب بسیار ممتاز حوزه ی علمیه یزد به مرکزیت حوزه ی علمیه خان در اواخر قرن سیزدهم خورشیدی بوده اند .

مدیریت حوزه علمیه یزد تا حوالی 1347 قمری / 1307 خورشیدی ؟ بر عهده ی پدر بزرگشان ، آقا سید یحیی ، به معاونت آقا سید محمد آیت الله ، آقا سید احمد مدرس ، آقا شیخ احمد علومی ، و حاج میرزا علی آیت اللهی بوده است که قاعدتا" از استادان ایشان به شمار می روند ؛ و امید بر این بوده است که ایشان در مراحل تحصیلی به مرجعیت و جانشینی پدرِ پدرشان ، آقا سید یحیی نائل آیند .

امٌا ایشان با وجود ایمان و حتٌی تقدس ، به مدرنیسم معتقد بوده در همان جوانی ( که گفته می شد به کسب جواز اجتهاد نائل آمده بوده اند ) ، ضمن تحصیلات حوزوی در شهر یزد و غیر یزد ، به تحصیلات عالی در رشته دندانپزشکی پرداخته اند ؛ و طبیعتا" با سختگیری های رضا خانی در حوالی سال 1308 خورشیدی تغییر لباس داده مکلٌا شده اند ؛ نزد بسیاری از مردم غرب شهر یزد به دکتر حاج سید طاهر آیت اللهی مشهور شده جزو بنیانگذاران و از اعضاء اصلی نظام پزشکی یزد بوده اند .

( ادامه دارد )



برچسب :
نوشته شده در پنج شنبه پنجم 5 1396 توسط agasyyidyahya | لينك ثابت | (0) نظر

X